2021. október 9., szombat

Mira

Téglagyár udvarán, egy kicsi házban élt nővérem a népes családjával. Soha az életben nem gondoltam hogy megannyi romantikát, kalandot fogok megélni ott. Így az ember életének nyugvó pontján már csak a régmúlt dolgokra tud, szeret emlékezni, de ezek az emlékek ha megmaradnak, örömöt okoznak.
A nagy keverék kan kutya olyan komondorféle volt, barátságtalanul morgott, mikor az ólja előtt elmentem! A nap melege oly annyira tűzött az udvarra, hogy még arra sem volt hajlandó, hogy a fából készült tákolmányából kijöjjön. Nővérem, egy piszkos kopott abroszos asztalon, egy jól meg termett disznót igyekezett fejszével, felaprítani. Az öreg kését a betonon meghúzta párszor, és ketté hasadt disznót módszeresen vagdosni kezdte. A felszeletelt húsokat, egy vájling, és egy bádogkádba rakosgatta. A zsírnak valót, amit úgy tervezett, hogy kisüt, egy nagy lábasba dobálta. Már igen csak magasan járt a nap, mikor végzett a disznóval. A nagyobbik fia, megrakta a csíkos kályhába a tüzet, ami egy kicsiny kis konyhába állt, és utána a zsírt feltette sülni.Egy óra múlva a kis konyhából, finom fokhagymás sült hús illat szállt fel. Én csak figyeltem, ahogy a legidősebb nővérem, hogy sürgött forgott a konyhába. Mivel népes családja volt, nagy cigány kenyeret kellett csinálnia, hogy másnapra is jusson belőle. Hogy ne unatkozzunk, a nagy diófa alatt leültünk, és egy ócska kopott gitárral, gitározni kezdtem. Volt aki kanalat ütötte össze ritmusra, volt aki a ceglédi kannát püfölte. Csak hamar jó kedvünk, lett. Késő délután az udvaron lévő asztalt megpakoltuk mindenféle finom sült hússal, kenyérrel, kovászos uborkával, és két liter fehérborral. Titó az öreg cigány elővette a hegedűjét, és egy régi szerb cigány nótát kezdett játszani rajta. A leg idősebb fia alá tercelt hegedűjével, és gyönyörű kétszólamú dalt játszottak, de úgy, hogy mindannyiunknak a könnye kicsordult. Az esti fél homályba, egy könnyű lágy lánykéz ölelt át a nagy fánál. Juli volt akivel már három éve jártunk. Mint mindig a gyönyörűhangjával egy vidám roma dalt énekelt
 " Liza Liza kicsi fiad hol van... A nóta betöltötte az udvart.
Titó ráhangolt a hegedűjével a mi nótáinkra, és a végén már ő is táncolt velünk és húzta végig. Az este, a nagy nyárfa tövében talált minket, és szanaszét aludtunk el a hűvös nyári éjszakában.
Másnap a cigányok az öreg telepen, mintha meg lettek volna veszve, nyüzsögtek  harsányak voltak, susmorogtak itt is ott is. 
Nővéremtől Katitól tudtam meg
hogy a falu végi cigánytelepre, egészségügyisek jönnek sátrakkal, hogy megfürdessenek öreget, fiatalt, gyereket, mindenkit. Úgy is volt. Délutánra
összerakták a sátrakat, nagy tartályokat rákötötték a csövekre
beállítottak egy két borbélyt akik az orvos utasításra lenyírták a gyerekek, és a serdülők haját. Akár lányok voltak, akár fiúk. Akárhogyan is ellenkeztek a hajnyirást megkezdték. Én és Juli eltüntünk az erdőben. Előszőr ő nézte meg a hajamat, hogy nem vagyok e tetves. Majd én is át néztem a haját, de hamar dülőpontra jutottunk, hogy egyikünk hajában sincs tetű vagy serke. 

Julinak volt egy húga, aki olyan 9 év körüli leány volt. Eléggé kíváncsi leányzó volt. Többször kérdeztem az anyja elött, hogy mi volt az iskolába, de a az anyja csak legyintett, "minek az?"
Volt, hogy az Iskolától többször jött levél, hogy a kislány nem jár be tanulni, de a pénz büntetést, az anyja  valahogy nehezen kifizette,de akkor sem hatott a lányára. Eltelt úgy egy év hogy nagyon kevés óraszámot töltött a suliba, így megbukott. Azon a nyáron figyelmetlensége miatt elütötte egy tehergépkocsi. Súlyos sérülés miatt kórházba került. Többször megoperálták. Egy fiatal lány járt be hozzá beszélgetni, akivel barátságot kötött.
A lány szép lassan a meséivel megszeretette vele az olvasást, és lassan az írást is, de a törött ujjai miatt, az lassabban ment. A gyógyulás nehézkes volt, de kezdte megszeretni a tanulást. Juli nővérének megigérte, hogy ha teljesen meggyógyúl, akkor elmegy az iskolába és behoz minden lemaradást. . A barátnőjének is elmondta, és meg is ígérte neki. Elhatározta, hogy tanítónő lesz belőle.Több mint  egy év után visszament az iskola padban. Igaz az anyjának két évbe tellett, míg elfogadta lánya magatartási változását mármint, hogy megszerette az iskolát.

Egyszer egy séta közben Juli mesélte, hogy neki csak hat osztálya van.
Megigértem neki, ha ő az esti iskolába beül, akkor én elmegyek pénzkereseti lehetőség után, az öreg Jani bácsihoz, méghozzá teknővájó leszek. Volt egy szakmám, férfi és női szabó. Kettesre vizsgáztam, de egy újbani vizsgák után, szákközepes érettségivel, megcéloztam a technikumot is. 
Sikerült.

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése